logo

Editorial

Abrakadabra! Amen! Dvě strany téže mince. Přesto kdekdo cítí rozdíl. Odkud pramení? Nezdálo by se sborové „Amen!“ cizinci stejně podivné jako rituální tance Maorů? Kouzla jsou výbuchy světel, metamorfózy, lektvary. Jsou i v „obyčejném“ světě a o nic méně čarovná. Kouzlo může mít osobnost, místo i jedinečný okamžik. Mile nás překvapí kouzlo nechtěného a nezapomeňme na lásku, jejímž časem máj je. Hledejte kouzla na každém kroku a taky tady u nás. Nový měsíc a s ním téma magie — nechte se okouzlit.

Rozjezd v rouře

Byl jedním ze zakladatelů revolučního systému placení po internetu – PayPal. Krom toho založil firmu specializující se na luxusní elektrické vozy – Tesla Motors a založil společnost SpaceX, která již úspěšně uskutečnila komerční vesmírné lety. Elon Musk se však zřejmě stále nudí a tak rozjíždí nový projekt, Hyperloop.

Říká se, že internet zmenšil svět. Že v současnosti je nám vše mnohem blíž díky překotnému vývoji, ke kterému došlo v posledních třiceti letech v oblasti počítačů a síťových technologií. Ve své podstatě, je taková myšlenka pravdivá, ale zapomenete na ni přesně v tu chvíli, kdy si uvědomíte, že to asi během polední pauzy ve škole nestihnete otočit do Vídně na kávu a sachrdort. Elon Musk o tom jako zakladatel firmy, která stála u revoluce v internetovém nakupování, něco ví. Již v roce 2012 zmínil svůj sen o „pátém druhu dopravy“ a tento sen mu pak zřejmě ještě dlouho vrtal hlavou, takže nechal inženýry ze společností Tesla Motors a SpaceX pracovat velkou část roku 2013 na jeho realizaci. V srpnu pak představil pokročilý návrh Hyperloopu.

Jak tedy zázračná metoda dopravy funguje? Nejedná se o žádný zbrusu nový převratný koncept, na který dříve nikdo nepomyslel. Pokud se podíváme na technická omezení dopravních prostředků, zjistíme, že čím rychleji se hypotetický dopravní prostředek pohybuje, tím větším problémem se stává odpor vzduchu a vozovky. Odpor vozovky, respektive kolejí, řeší technologie maglev, tedy vlaků pohybujících se na magnetickém levitačním polštáři. Ačkoliv se tato technologie již od konce devadesátých let pilně rozvíjí například v Japonsku v podobě vlaků Chuo Shinkansen, vysoké náklady na výstavbu a provoz brání významnějšímu rozšíření. Krom toho maglev neřeší problematický odpor vzduchu. Odpor vzduchu řeší již starší koncept pohybu vozidla ve vakuovém tunelu, tento koncept byl však zavržen, jelikož udržení vakua napříč dlouhým tunelem je technicky příliš náročné, ne-li neproveditelné. Hyperloop by tento problém řešil, že by pracoval při tlaku přibližně jednoho milibaru. Toto částečné vakuum by značně snížilo odpor vzduchu. Kapsle v systému Hyperloopu by se pohybovala na polštáři vzduchu, který by vznikal pod speciálními ližinami díky dopřednímu pohybu kapsle a umožnil tak rychlost pohybu, která by byla při použití kol nemyslitelná. Krom toho by byla kapsle vybavena kompresorem umístěným na přídi, který by nasával stlačený vzduch, hnal ho za kapsli a částečně také pod ližiny k posílení jejich vztlaku. Na navrhované trase mezi Los Angeles a San Franciscem by pak cesta Hyperloopem trvala 35 minut. V úseku nejvyšší rychlosti na této trase by se kapsle pohybovala rychlostí okolo 1 220 kilometrů za hodinu, na kterou by byla urychlena pomocí série elektromagnetických urychlovačů.

Co by tedy tento pátý druh dopravy znamenal? Tak jako internet pomohl potlačit vzdálenostní omezení pro informace, Hyperloop by mohl dokázat to samé pro lidi. Efekt v podobě zvýšení osobní mobility snad ani není třeba popisovat. Co kdybyste mohli pohodlně dojíždět každý den za prací či školou třeba do Paříže nebo Londýna? Co kdybyste mohli ve všední den navečer navštívit výstavu třeba v Petrohradu? Hyperloop má šanci nastartovat úplně novou éru osobního cestování a doopravdy nám přiblížit svět.

Autor

Ivo

Rádoby youtuber, věčný student a videografický nadšenec. Žije britskou a americkou populární kulturou, seriály, filmy, komiksy a novými technologiemi a médii.

Latest posts by Ivo (see all)

Komentáře

  • Ondřej Sedláček

    Hezké, ale nemluvilo se o tom že maglevy jsou drahé? A tady ještě chtějí pridat vakuový tunel.. tak třeba jednou

    • Delltar

      Inu právě v tom je to kouzlo, že v případě Hyperloopu není třeba používat technologie Maglev a ani tunel není třeba odsát na vakuum :-)

  • Škvor

    Je k tomu nějaká dokumentace, případně zdroj, kde se ty informace vzaly? :)
    Technicky nelze dokonalé vacuum provést a vzhledem k termodynamickým závislostem si nedokážu úplně představit, jak chtějí realizovat 1235km dlouhej tunel s konstantním tlakem 1mbar.

Další čtení:

  • Guerrilla gardening – zahradník partyzánemGuerrilla gardening – zahradník partyzánem Jaro je v plném proudu, a tak jsme se rozhodli zkusit s našimi rovery tradiční jarní aktivitu – sázení. Pojali jsme ji ale poněkud netradičním způsobem. Guerrilla gardening (GG) neboli Partyzánské ...
  • Výšlap na Ivančenu aneb sama mezi skautyVýšlap na Ivančenu aneb sama mezi skauty Můj přítel mi na naší první schůzce sdělil, že je skaut. Zděsila jsem se. Žádného skauta jsem do té doby neznala, jako ne-skaut jsem pouze věděla, že si dávají přezdívky, že vážou nějaké uzly a že ...
  • Kanady a maskáče – více než oblečeníKanady a maskáče – více než oblečení Proč zrovna maskáče a kanady? Máme tady přeci spoustu specializovaných outdoorových značek s tisíci výrobků. Můžeme si vybrat ze stovek typů bot – od sandálů po pohorky, od kraťasů po šusťáky. Proč...