logo

Editorial

Abrakadabra! Amen! Dvě strany téže mince. Přesto kdekdo cítí rozdíl. Odkud pramení? Nezdálo by se sborové „Amen!“ cizinci stejně podivné jako rituální tance Maorů? Kouzla jsou výbuchy světel, metamorfózy, lektvary. Jsou i v „obyčejném“ světě a o nic méně čarovná. Kouzlo může mít osobnost, místo i jedinečný okamžik. Mile nás překvapí kouzlo nechtěného a nezapomeňme na lásku, jejímž časem máj je. Hledejte kouzla na každém kroku a taky tady u nás. Nový měsíc a s ním téma magie — nechte se okouzlit.

Skautské weby napříč internetem

Web je komunikační prostředek, který nabízí oddílům, střediskům či kurzům unikátní možnost dát o sobě vědět a zároveň komunikovat se svými vlastními členy/účastníky, to všechno za naprosto zanedbatelných nákladů (cca 450–500 Kč ročně). Přesto však zůstává skautský web nositelem zakořeněné představy příšerného designu, chabé použitelnosti a neodborného provedení. Rozhodně tomu tak však není ve všech případech, podívejme se tedy, které skautské weby excelují a které spíše ne, a v čem jsou taje jejich úspěchu či neúspěchu.

Abychom začali pěkně od podlahy, podívejme se na web www.skaut.cz . Vstupní brána veřejnosti do světa skautingu nevypadá vůbec zle, nutno podotknout, že vzhledem k zástupu zúčastněných odborníků by bylo na pováženou, kdyby zle vypadala. Je pravděpodobně jediným skautským webem u nás, který správně používá duální skautskou symboliku. Na druhou stranu s sebou nese i několik prazvláštních much. Zaprvé není responsivní. To znamená, že na menších displejích se elementy podle předem určených pravidel přezvětšují a seskládají tak, aby byl web univerzální, ať už používáte počítač, tablet nebo mobilní telefon. Druhou zvláštností webu je poslední box „říkají o nás“, který přitahuje mou pozornost pokaždé, když web navštívím, protože nechápu, proč jako jediný blok obsahu není v rámečku. Skaut.cz je tedy dobrým příkladem skautského webu, který neurazí, ale úplně asi ani nenadchne.

Při svých toulkách jsem se nakonec rozhodl prohlédnout weby z první stránky výsledků vyhledávání Google na dotaz „Skautský oddíl“. A nebudu vás zdržovat, výsledek mě vyděsil. Pojďme se tedy nezabývat haněním jednotlivých webů, ale spíš se podívat na jejich nejčastější neduhy.

Nesprávné užití symboliky Junáka

Embossované logo nepřipadá v úvahu

Kdybych dostal korunu za každé zprznění symboliky, mohl bych být největší filantrop na světě. Velká část oddílů a středisek pohoří už na kroku no.1 užití jednotného vizuálního stylu Junáka, a  to na rozhodnutí zda použít logo nebo znak. Máslo zde ale patří spíše na hlavu vedení Junáka, než jednotlivých středisek a oddílů. Fakt, že máme de facto dvě různá loga, je bizarní raritou. Ano, znak je pro vnitřní užití, logo pro vnější komunikaci. Kdy naposledy jste viděli web, který byl pouze pro jeden z těchto účelů? Osobně vždy doporučuji použít logo nebo nepoužívat ani jedno a raději využít vlastní symboliky, pokud máte kapacitu ji kvalitně vytvořit (buďte hodně sebekritičtí, než tento faktor rozhodnete, není horší prezentace než nějaké katastrofální pseudologo nascanované z deníčku).

Pokud ale přejdeme dualitu symboliky, zdá se, že málokdo si dal práci s nastudováním manuálu jednotného vizuálního stylu Junáka. Je to snadné čtení a velmi poučné. Nejčastější chybou, která se na skautských webech vyskytuje, je přidávání různých září okolo loga či znaku nebo emboss efektů (úkos a reliéf). Neobvyklé není ani vybarvování loga a podobně.

Odlesky, gradienty, záře a další „cool“ efekty

Je jedno, co si kdo myslí, tyhle efekty nejsou cool už tak deset let. A ani předtím vlastně nebyly tak docela cool, krátkodobé pomýlení módou rádoby skleněných prvků naštěstí pominulo stejně záhy, jako se objevilo. Přesto je ještě na spoustě skautských webů spousta prvků, které se svým tvůrcům nejspíše zdály příliš nudné, a tak je okořenili nádherou v podobě září a odlesků. Stejně tak masivní gradienty (přechody) mezi naprosto gradient1disharmonickými barvami jsou zjevně stále tahák na oživení. A také skvělý zdroj migrény a špatné čitelnosti webu pro osoby se zrakovými vadami.

glass1

Počítadla, ankety a návštěvní knihy

pocitadla2Vážně? Vážně si někdo myslí, že návštěvníky jeho webu ze všeho nejvíc zajímá, kolikátí na něm jsou? Statistiky návštěvnosti jsou samozřejmě užitečný nástroj – pro administrátora. Návštěvníky nezajímají. Doby, kdy měl každý web někde ukrytý rámeček TopListu, jsou už dnes digitálním středověkem. Stejně tak ankety, pokud možno s důležitými otázkami jako „Jak se vám líbí náš web“. Nakonec tam anketa bude stejně viset dva roky a za celou dobu se v ní nastřádají tři hlasy. To asi není obrázek, který chce někdo prezentovat, ne? Stejně jsou na tom návštěvní knihy. V době, kdy user generated content tvoří tak masivní kus internetového obsahu, je dost bláhové domnívat se, že bude někdo psát vzkaz do knihy návštěv, když má tolik jiných možností, jak něco někam napsat, nahrát nebo vyfotit. Úžasné lákadlo „když sem něco napíšete, tak se to tady pak objeví a všichni to uvidí!“ už prostě není takové terno jako ve zlaté éře návštěvních knih, shout boardů a minichatů na každém webu.

Gigantické hlavičky

Pokud má web hlavičku, která na FullHD monitoru sahá až do poloviny stránky viditelné hned po načtení, tak je něco špatně. Je pochopitelné, že se každý chce velkoryse prezentovat, ale není radno to dělat na úkor obsahu, který je tím pravým, za čím návštěvníci na web přišli. Teď si představme, že stále ještě existují uživatelé, kteří používají nějaký prastarý prohlížeč s miliónem přídavných lišt typu Seznam Lištička. Takový uživatel na web přijde a nevidí nic než gigantickou fotku v hlavičce.

Sidebary

Ale počkat, kam pak dáme všechen důležitý obsah, který je v sidebaru (postranním sloupci) schovaný? Kde bude menu, pomocí kterého se uživatelé zorientují na našem obsáhlém a komplexním webu?  Počkat, vážně potřebujeme sidebar? Pravděpodobně ne. Žádný skautský web pravděpodobně nemá dost obsahu, aby bylo potřeba sidebar menu pro přehlednou navigaci, a už vůbec nepotřebuje sidebary po obou stranách. Sidebary se špatně zobrazují na mobilech a zhoršují čitelnost webu. Navíc těch 300 pixelů po straně narvaných balastem odpoutává pozornost od důležitého obsahu veprostřed. Sidebar je ta přihrádka, co máte doma, plná krámů které nepotřebujete, ale nemáte odvahu zahodit krámy ani přihrádku. S nepotřebností sidebaru se pojí i další bod.

Zbytečné elementy

what

Většina skautských webů, na které jsem při své rešerši narazil, je přeplněná naprosto zbytečnými elementy. To zahrnuje nejen prvky zmíněné výše, ale ještě spoustu věcí navíc. Základním krokem zde je vzít každý prvek na webu, odkazy, obrázky, bloky, menu, hlavičku atp. a zeptat se: „jakou hodnotu přináší tento prvek mému publiku?“. U stránek, které jsem našel já, bych identifikoval cca 70% – 80% prvků jako zbytečné. Pokud by byla provedena taková čistka, mohla by většina webů pohodlně fungovat na jedné jediné stránce s minimální nutností se někam proklikávat. Proč je například u příspěvků na webu uvedeno, že jej přidal admin, že je v rubrice nezařazeno a že má nula komentářů, když se jedná o prostý web oddílu? To jsou informace, které nikdo nepotřebuje.

Jak by tedy měly skautské weby vypadat?

Naštěstí je tady evidentní vývoj k lepšímu, učíme se využívat nových technologií a schopností svých členů. Nebuďme totiž překvapeni, když to budou děti v našich oddílech, kdo bude umět perfektně kódovat, rozumět HTML5 a CSS3 a umět používat jQuery, zatímco dospělí budou stále ještě žít z HTML, jak se ho naučili na volitelné informatice před deseti lety.

Dobrý příkladem perfektně zvládnutého skautského webu je prezentace VLK Polojasno (http://polojasno.parvula.cz). Jasný, čistý design s jediným cílem: srozumitelně sdělit, proč by měl člověk chtít jet na Polojasno. Není nudný, ba naopak, a jeho prvky nijak neruší od obsahu a naopak ho vyzdvihují. Skvěle použité logo Junáka a elegantní využití Scrolloramy (nebo podobného řešení). Snad jedinou věcí, kterou bych takovému webu vytkl, je reziduum bílých pixelů v logu kurzu v horním menu, bubliny se zakulacenými rohy v sekci instruktorů (představte si žlutou hranatou komiksovou bublinu zjednodušenou jen na obdélník s „ocáskem“, to by byla pecka) a fakt, že přihlašování probíhá přes Google Docs. U webové prezentace takové úrovně to trochu kazí dojem. Poslední drobnou vadou je fakt, že web není responsivní, což už je v roce 2014 trochu zbytečný nedostatek, na druhou stranu si dovedu představit, že takový upgrade bude na současném designu snadno proveditelný. Ale, jak je asi každému jasné, tak to jsou vady na kráse, jaké můžeme v porovnání s fatálními chybami většiny skautských webů s klidem zanedbat, a kdybych vůdcovský kurz za sebou už neměl, taková webová prezentace by mě přesvědčila, že Polojasno je kurz, na kterých chci jet.

Dalším vizuálně skvělým projektem je Skautský Institut (www.skautskyinstitut.cz), který bezvadně pracuje s materiály, jako jsou fotografie, vizuálně atraktivní a přehlednou formou. Navíc pracuje skvěle s komunitou a sociálními sítěmi. Přidejte k tomu fakt, že je responsivní, a máte model bezvadného skautského webu, na který se nechodí z nutnosti něco najít, ale s radostí si ho prohlédnout.

Určitou snahou, která snad stále ještě žije a bude dovedena do konce, je projekt Dobrý Skautský Web (http://dobryweb.skauting.cz/), který by měl v budoucnu poskytnout metodiku internetové komunikace a platformu pro skautské webmastery. Krom toho by v rámci projektu měly vzniknout i hotové webové šablony a ideálně dokonce de facto instantní webhostingová služba podobná blogspotu nebo wordpress.com, na které by k založení dobrého skautského webu nebyly třeba vůbec žádné znalosti designu nebo kódování. V současnosti však projekt jaksi hibernuje a většina kategorií je prázdná.

Pokud víte o výjimečných skautských webech, které se nám do článku nedostaly, určitě se o ně podělte v komentářích a my po nich určitě hodíme očkem.

Autor

Ivo

Rádoby youtuber, věčný student a videografický nadšenec. Žije britskou a americkou populární kulturou, seriály, filmy, komiksy a novými technologiemi a médii.

Latest posts by Ivo (see all)

Komentáře

  • Ivo

    .

  • Vojta Petr

    Fajn téma, díky za něj. S většinou věcí i souhlasím,
    ale zároveň cítím, že jsi to, Ivo, napsal jen z jedné stránky :)

    Stejně zásadní, ba dokonce možná i víc, je obsah. Počítadlo je pakárna, ale nevadí mi tak jako neaktuální obsah. Stejně tak se často web neptá, pro koho vlastně je. Pro rodiče nováčků, rodiče členů, členy? Pokud pro všechny, tak jaká část je pro koho?
    A podle toho se dá pracovat i s logem a znakem (btw., Ivo, Praha má taky logo i znak a sotva to někomu vadí. ČR má taky logo pro marketing a znaky dokonce dva. Ona to zas taková rarita není.)

    A nedávat logo ani znak bych se dost zdráhal – pokud chceme komunikovat s veřejností (rodiče nováčků), je logo jasný punc kvality.
    Pokud je web pro členy, proč tam nedat znak? Pokud s ním oddíl pracuje, pak může být i na webu.
    Ale jak píšu, je to o tom, pro koho web je.

    I o sidebarech se dá polemizovat.
    Fakt je o tom, komu je ten web určen.
    Mě třeba neba rolovat tři minuty dolu, než objevím, co potřebuji. Vertikální menu mám raději, ale ne na všechno a raději sidebar s meny než šílené rozjížděcí menu.

    To mi třeba zas přijde škoda, že tady mám třetinu webu prázdnou a nic tam není ;-)

    čau, Vojta

    PS – těším se, až uvidíte novou křižovatku. To bude hukot jak v úlu.

  • Mišák

    Zrovna web kolínských Havranů (jehož část je zde zobrazena) mi přijde z designové stránky jako jeden z nejpovedenějších skautských webů … Web musí svou vizuální stránkou upoutat, abych se na něj chtěl vrátit (srovnejme Havrany např. s webem střediska Hiawatha Praha), ale souhlasím s Vojtou, že stejně zásadní je (aktuální) obsah webu… Správný oddílový web by měl být jak pro členy, tak pro rodiče i veřejnost… ale zda je použit znak nebo logo nepovažuji za zásadní (ostatně správně by měla mít Skautská křižovatka v hlavičce znak, když je to zpravodajství pro členy, ne?)

    • http://about.me/Delltar Ivo

      Já jsem cíleně vybral pouze části, místo celků, takže to, že je tady uvedená část nějakého webu neznamená, že je celý špatný.
      Zároveň jsem nechtěl hodnotit konkrétní weby, ale budiž. Web Hiawathy by určitě uvítal redesign, o tom už nějakou dobu náhodou něco vím :). Web Havranů – a teď prosím to berme objektivně a neosobně, nemyslím to zle – je ale opravdu vyhozeným talentem. Ta zobrazená součást je nepřípustná, není možné nijak deformovat logo ani znak, to je prostě pravidlo vytesané do kamene a rámované ocelí přes které vlak nejede. Nikdy, za žádných okolností neexistuje ospravedlnění pro deformaci loga nebo znaku.
      Design by v první řadě rozhodně neměl nikoho upoutávat, design je formou jejímž hlavním účelem je komunikace obsahu. Nejlepší design je takový, o kterém člověk neví, když se na něj kouká. Právě na webu Havranů je to extra škoda, protože si dovedu představit mnohem lepší využití bezvadných ilustrací, kterých je prostě na webdesign škoda. Je to jako snažit se vymalovat dům kaligrafickým štětcem – člověk používá zbytečně hoch nástroj, bude s tím mít hromadu práce a ještě to nebude ve výsledku tak dobré, jako kdyby měl váleček. Takhle je ten web nepřehledný, nejasný (rozhodně by nesplnil standardizaci pro použití osobami se zrakovými vadami) a rozhodně nefunguje na dost široké škále rozlišení. Načíst ho na mobilu bude asi porod. Není jasné, co je klikatelné a co ne a obrázek se samozřejmě nedá indexovat, takže vyhledávač si web moc neprohledá. Není škoda vymrhat skvělou ilustraci na takový web, když by mohla zdobit kroniku, časopis, nebo stěnu klubovny a web by mohl být konvenční, snazší na správu a ještě funkčnější? Ilustrace je umění, design není umění a umění ho nemůže nahradit (a naopak).
      Takže web Havranů, je bohužel, příkladem toho, jak by to vypadat nemělo, což rozhodně nemyslím zle. Na rozdíl od spousty jiných je to web na který byla očividně zacílena velká snaha a um, jen bohužel trochu nešikovně.
      Obří obdiv ovšem patří za jejich mnohojazyčnou sekci, ta mě osobně nadchla :-)

      • Mišák

        Myslím, že není na škodu hodnotit konkrétní weby, zejména z té pozitivní stránky – tedy uvádět dobré příklady :) … Web Havranů není možná nejnovějším cool webem s responzivním designem a podobnými vychytávkami, avšak rozhodně u veřejnosti zaujme… a někdy je důležitý právě první dojem… Jinak mnoho oddílů nemá možnosti tvořit profesionální dokonalý skautský web, a tak se musí spokojit s běžným HTML anebo službami typu Webnode či eStránky… ale ani v tom bych neviděl problém, propagace je sice důležitá, ale vždy je mnohem důležitější, co ten konkrétní oddíl dělá ve skutečnosti ;-)

      • František Maša

        S tím, že by design neměl zaujmout, bohužel nemohu souhlasit. Design má mnohem důležitější účel než jen nerušit – udělat web zapamatovatelným, abych si zapamatoval, že jsem si tento článek četl na Rovergroundu a ne na jiném ze stovek blogů. Stejně tak nesouhlasím s tím, že je škoda “vymrhat” nějakou ilustraci na web. To, že máš oblibu v minimalistických “flat” šablonách neznamená, že se automaticky jedná o správný směr, kterým by se měl webdesign ubírat. Existují skvělé ilustrované šablony.

        Druhá věc: Tebou zmiňovaná přístupnost – Vždycky je to o cílové skupině. Pokud se ti vyplatí vrážet čas do optimalizace pro každou marginální skupinu, je to věc tvoje. ;)

        Co třeba mě osobně vadí na většině (nejen skautských) webů, je špatná typografie (ostatně i na http://dobryweb.skauting.cz/), což je přitom problém s řešením mnohem jednodušším, než je kompletní redesign.

  • Miki Stuchlej

    Ahoj,
    zajímala by mne jedna věc. Celkem pěkně si zde načrtl, čemu se při tvorbě skautského webu vyhnout. Zajímalo by mne však, zda li, by jsi mohl načrtnout nějaké vzhledy, které by se tobě zdáli ideální.

    Co si myslíš o distribuci? DSW zatím spí, takže se musíme jaksi postarat sami.

    Měj se hezky, Miki

Další čtení:

  • Adopce na dálku – oblíbená a neefektivníAdopce na dálku – oblíbená a neefektivní Není vám jedno, co se děje v zemích třetího světa? Máte rádi děti? A charitu? A co když to všechno dáte dohromady? Asi nejčastější způsob, jakým se obyvatelé vyspělých států snaží pomáhat v rozv...
  • Ministerstva otevírají brányMinisterstva otevírají brány Po několika měsících vlády Milošových odborníků se možná konečně dočkáme ministrů se skutečným mandátem. Ministerstva tedy opustí kovaní profesionálové, zocelení a vyškolení převážně tvrdými privat...
  • Kroj rovná se skautKroj rovná se skaut Kroj je jedním z našich hlavních a nejviditelnějších symbolů. Něco, co hned ukáže: „hele skaut“, i když se jedná jen o divného týpka s béžovou košilí pošitou nášivkami a s liščím ocasem na hlavě. T...